Piše: Tjaša Vrhovnik, 25. maj. 2008
Če za pred tedni predstavljen fartlek velja, da je edino pravilo, da ni pravil, pa je trening tabata, še ena različica intervalnih treningov, zelo strogo določen protokol. Je kratek, učinkovit, a izjemno naporen.
Vsakdo, ki je kdaj poskusil katerokoli od oblik visoko intenzivnega intervalnega treninga (HIIT), dobro ve, kako blizu se človek s takim treningom približa spoznanju o relativnosti časa. Običajni intervalni treningi potekajo tako, da je intenzivni del krajši od dela z nižjo intenzivnostjo vadbe (na primer 1 minuta intenzivne vadbe proti 2 minutama faze počitka ali najobičajnejša različica 1:1). Zdaj pa si predstavljajte intervalni trening, kjer je pavza pol krajša od vadbenega intervala: spoznajte protokol tabata, obliko intervalnega treninga, ob kateri se vam bodo vaši dosedanji HIITi zdeli mačji kašelj.
Protokol tabata je način intervalnega treninga, kjer sta tako vadbeni interval kot tudi interval premora trdno določena, večinoma pa je določeno tudi število intervalov, in sicer tabata poteka tako:
(20 sekund visoko intenzivne vadbe + 10 sekund pavze) x 8.
Se pravi: 8-krat ponovimo 20 sekund visoko intenzivne vadbe, ki jim sledi 10 sekund pavze. Vse skupaj traja 4 minute. Pozor: čas je strogo določen in 10 sekund pavze je 10 sekund pavze. Če protokol tabata izvajate s posamično vajo (recimo počep), je cilj, da naredite čimveč ponovitev. Koliko boste v tem času naredili ponovitev, je seveda odvisno od telesne pripravljenosti in vrste vaje. Zveni lahko? Ne tako hitro: vaš rezultat je namreč število ponovitev v rundi, ko ste naredili najmanj ponovitev. Če ste torej 5 intervalov opravili s 15 ponovitvami, 2 z 12 ponovitvami in 1 rundo z devetimi, je vaš rezultat 9. Če npr.tečete, merite razdaljo, ki jo pretečete v 20 sekundah.
Pri izvajanju tabate se razume, da vajo začnete delati ogreti in pripravljeni. Ena od možnosti je, da tabato izvajate kot zadnjo vajo v siceršnjem treningu - po tem boste težko počeli še kaj drugega, razen ohlajanja.
Tabato boste težko izvajali, če ne boste imeli pogleda na uro - če ne drugače, si ročno uro namestite v višino oči, da jo boste lahko gledali. Zaželeno je tudi, da vam ponovitve šteje nekdo drug, na primer fitnes partner, saj boste kaj hitro ugotovili, da imate med izvajanjem tabate težave s koncentracijo in da je štetje praktično nemogoče.
Ko gre za tabato z vajo z utežmi, mnogi uteži med pavzo sploh ne odlagajo, ampak ostanejo v začetnem položaju, se nadihajo in malo odpočijejo, potem pa spet začnejo. Odvisno od vaje - vsekakor je treba v približno 8. sekundi že pograbiti uteži, če ste jih odložili. 10 sekund je zelo kratek čas, zato nikamor ne odhajajte, ne začenjajte pogovorov ipd. Pri tabati morate biti 4 minute skoncentrirani na trening.
Ne pozabite na hidracijo - že v pripravah na trening in med ogrevanjem pijte dovolj, med tabato pa za pitje ni časa (in sape).
Način treninga, ki ga poznamo pod imenom tabata, ni tako zelo nov, od leta 1996 pa se ga je prijelo to ime, in sicer po japonskem raziskovalcu dr. Izumiju Tabati, ki je ta način intervalnega treninga začel preučevati, potem ko mu ga je predstavil trener japonskih hitrostnih drsalcev.
V raziskavi je s sodelavci primerjal dve skupini športnikov in ugotavljal vpliv dveh različnih vadb na VO2 max in anaerobni prag. Ena skupina je na stacionarnem kolesu opravljala enourni srednje intenziven aerobni trening (70% VO2 max.), druga pa tabata intervale (170% VO" max.) - obe skupini sta tako trenirali 5-krat tedensko en mesec in pol. Po koncu raziskave je dr. Tabata ugotovil:
Tabato lahko uporabite pri katerkoli vadbi - lahko jo vpeljete v t.i. kardio treninge (tek oziroma šprinti, šprinti navkreber, kolo, eliptični trenažer, veslač, plavanje, pa tudi kolebnica ali udarjanje v boksarsko vrečo), pa tudi v treninge z utežmi ali lastno težo.
Pri treningih z utežmi je pomembno, da upoštevate naslednje:
Razen tega na podlagi številnih izkušenj ljudi, ki so že preizkusili ta način treninga, velja, da je za tabato primeren t.i. sprednji počep (uteži nimamo na hrbtu oziroma za vratom, pač pa na ramah oziroma prsih pred sabo).
Primerne vaje so še: sklece, zgibi (ne glede na pod- ali nadprijem), počepi. Mrtvi dvig zna biti problematičen zaradi velike tehnične zahtevnosti.
Kolikokrat naj bi izvajali tabato? Odvisno od vaše pripravljenosti in sposobnosti, a načeloma enkrat tedensko za kardio vadbo, dvakrat mesečno pa za vaje z utežmi. Vsekakor morate ritem prilagoditi sebi, predvidite pa kak dan tudi za regeneracijo.
Ob rednem izvajanju protokola tabata lahko pričakujete veliko: izboljšanje aerobne vzdržljivosti in dvig anaerobnega praga, povečanje moči in boljšo koordinacijo, hkrati pa (ob predpostavki, da imate ustrezen jedilnik in ste pri tem dosledni) hitrejšo izgubo telesnih maščob.
Ne. Tabata je napredna oblika vadbe. Začetniki in ljudje brez kondicije se morajo najprej posvetiti izgradnji solidne podlage za izvajanje take vadbe. Če jih imate prek 40 in ste nazadnje telovadili v gimnaziji, tabata ni za vas.
Ljudje z zgodovino srčnih bolezni v družini, kadilci, tisti, ki večinoma sedite in se ne rekreirate, pretežki posamezniki in če imate povišan holesterol in/ali visok krvni tlak: izvajanje tabate ni za vas oziroma se o tem prej posvetujte z dobrim športnim zdravnikom.
Izjemna intenzivnost protokola tabata lahko pomeni daljši čas za regeneracijo - še posebej, če tudi sicer izvajate trening z utežmi.
S hitrimi in eksplozivnimi gibi se nevarno približamo poškodbam. Če vštejemo še možnost poškodbe zaradi zmanjšane koordinacije v zadnjih rundah protokola, velja posebna previdnost. Ljudje s kakršnimi koli poškodbami ali težavami s sklepi, morajo upoštevati možne nevarnosti. V primerih težav s hrbtenico ali koleni je protokol tabata najbolje izvajati na kolesu, veslaču, eliptičnemu trenažerju ali s plavanjem.
Pika ~ 26.05.2008 @ 07:19
To mora pa res "žgat". Si moram dat članek med favourits ;)
tjasa ~ 26.05.2008 @ 18:29
Ti zdaj s tem kar lepo še počakaj. Te bom že jaz spomnila, ko bo čas! :)
Simona ~ 27.05.2008 @ 09:27
Tjaša, res super napisan članek. Sicer ne vem če ravno že zame, ampak fino za perspektivo.
Tropovac ~ 09.06.2008 @ 17:26
Ubijalsko....dober članek.Prvič slišim za tako varjanto treninga:)
kolesar ~ 11.08.2008 @ 14:34
Mislim, da je primerjava testnih skupin Tabata neprimerljiva. Noben pameten ne trenira pri 70%MSU in pričakuje povečanje nivoja anaerobnega praga. Trening pri nižji intenziteti ima povsem druge cilje kot trening pri zelo visoki intenziteti. Zaradi tega so neprimerljivi. To je enako kot bi tekač na 100m treniral maraton in pričakoval, da mu se bo povečala hitrost.
G.V. ~ 17.08.2008 @ 12:42
Kolesar, pomagalo bi že, če bi razumel koncept znanstvenega raziskovanja in če bi komentirano raziskavo ali njen povzetek vsaj pravilno prebral in razumel njen namen. Poleg tega 1. testiranje ni potekalo pri 70% MSU ampak pri 70% VO2max.
kolesar ~ 18.08.2008 @ 23:00
To ali je govora o %MSU ali %VO2max ne spremeni dejstva. Moj komentar je bil na izhodišče testa, ker je tudi brez testiranja popolnoma jasno, da AEROBNI TRENING ne more dvigniti ANAEROBNI PRAG, ki je dosti višje kot 70%VO2max. Saj že osnovna definicija treninga pravi, da je trening ADAPTACIJA ORGANIZMA NA OBREMENITEV. Torej je takoj jasno, da se organizem ne bo adaptiral na višjo obremenitev od tiste pri kateri vadimo, saj za to ni nobene potrebe. Za dvig anaerobnega praga se uporablja intervalni tip treninga, to ve vsak. Večinoma se delajo intervali različnih dolžin trajanja obremenilnega in razbremenilnega dela, odvisno od učinka, ki ga želimo doseči. Tabata način ni nič drugega kot intervalni trening z nepopolno regeneracijo med intervali(zaradi kratkega počitka), zaradi česa se ustvarja kisikov dolg, ki proti koncu vedno bolj narašča. To je tudi razlog zaradi česa se dviguje anaerobni prag oziroma se vedno bolj adaptiramo na delo v pogojih pomanjkanja kisika in visokega nivoja mlečne kisline oziroma se zaradi takšnega načina vadbe "zakisamo" komaj pri zelo visokih obremenitvah. To pa obenem pomeni, da tudi pri visokih obremenitvah še vedno lahko porabljamo energijo iz maščobnih energetskih virov, kar je za vzdržljivostne športnike zelo pomembno. Intervale takšnega tipa delajo kolesarji že mnoga leta, čeprav ne vedo, da se imenujejo Tabata intervalni tip treninga....namreč kolesarji jih poznajo kot intervali Jonathana Vaughtersa.
kolesar ~ 18.08.2008 @ 23:09
Še to, da ne bo pomote. Članek je zelo dober in njegova uporaba zelo koristna kot je razvidno iz primera v članku tudi za delo v fitnesu in ne samo za vzdržljivostne športnike, ki so bolj vajeni različnih tipov intervalnega načina vadbe.
G.V. ~ 19.08.2008 @ 00:53
To je že boljše. Neutemeljene kritike so, kar se uporabnosti tiče, brez vrednosti. Strinjam se s prav vsem, kar si napisal (čeprav se večina ne nanaša na članek), razen s tistim glede izhodišča testa. Z izhodiščem verjetno misliš namen raziskave. Namen raziskave je bil primerjati in ovrednotiti razliko med tema dvema protokoloma, ne pa dokazati, da npr. aerobni trening ne more dvigniti anaerobnega praga. In to, da je že brez testiranja popolnoma jasno, da AEROBNI TRENING ne more dvigniti ANAEROBNEGA PRAGA, je popolnoma jasno samo zaradi takih in podobnih raziskav v preteklosti. In edino prav je, da se podobne raziskave še naprej izvajajo, ker se le tako lahko dokopljemo do novih, zanimivih in uporabnih spoznanj. To, da je Tabata pokazal, da se z aerobnim treningom ne izboljša anaerobnega praga, res ni nič novega ali posebnega, zanimiv pa je podatek, da se je z intervalnim treningom tudi aerobna kapaciteta popravila bistveno bolj kot pri samem aerobnem treningu. Se ne strinjaš? Za povprečnega rekreativnega športnika, ki se ne ukvarja izključno z aerobnim športom, je to kar uporabna stvar, še posebej pa, če jo združimo z drugimi učinki visoko-intenzivnega intervalnega treninga. Moram pa priznati, da se tudi meni zdi malce hecno to, da zdaj vsi govorijo o Tabata intervalih, ceprav se je tako treniralo že dolgo pred to raziskavo.
kolesar ~ 19.08.2008 @ 09:23
Saj se strinjam, najbrž potrebujemo tudi takšne primerjave. To izhodišče , ki sem ga "kritiziral" me že v osnovi motilo ko sem ga prebral v angleški verziji opisa Tabata treningov. Znano je, da tudi "normalni" intervalni treningi dvigujejo aerobno sposobnost. Kljub temu, visoko intenzivni trening ne more v celoti zamenjati nizko intenzivni trening in njegove pozitivne učinke. Zato se vsaj meni zdi bolj smiselna primerjava na primer klasičnega intervalnega treninga 8x(3min+3min) na anaerobni meji v primerjavi z 8x(20s+10s), ker taki tipi treninga imajo podoben namen/cilj in so bolj primerljivi. Novejša dognanja itak dokazujejo, da so kratki in zelo intenzivni treningi najbolj učinkoviti. Pri tem ne smemo pozabiti, da so za slabo trenirane neprimerni in celo nevarni. Prav iz tega razloga je potrebno najprej razviti solidno aerobno bazo z nižjimi in zmerno visokimi obremenitvami. Prav zaradi vsega navedenega je tedenski plan treninga, ko že enkrat imamo dobro bazo večinoma narejen tako, da se enkrat tedensko izvede nekajurni nizko intenziven trening. Ostali treningi so v glavnem krajši in visoko intenzivni. Se oproščam, če je moj komentar izpadel kot kritika na članek. Še enkrat poudarjam, da je ta način vadbe zelo učinkovit. Problem je v tem, da večini takšen način vadbe ne "diši", ker je zelo stresen.
Anja ~ 19.08.2008 @ 16:56
@kolesar: kaj je smiselno je zelo odvisno od tega, iz katere pozicije gledaš. Ti verjetno gledaš preveč iz praktičnega stališča in za lastne potrebe oz. situacijo (kolesarjenje), verjetno so pa tudi športniki, ki jim točno ta primerjava ustreza (kakšni skupinski športi?). Raziskave so pač raziskave in niso nujno tudi praktično smiselne za vse. Jaz sicer tečem in tudi delam intervale, ampak nikoli tako kratkih. Ne vem niti, če bi mi pomagali za polmaraton ali kakšno desetko, ampak itak nisem nek profi športnik. :)
Anja ~ 19.08.2008 @ 17:02
Aja, pozabila vprašat: a se na en trening potem naredi samo te intervale ali je to samo del treninga?
kolesar ~ 19.08.2008 @ 22:44
To je dovolj za en trening, čeprav se zdi zelo malo. Normalno, da pred tem sledi dobro ogrevanje(vsaj 20 min) in na koncu malo daljša razpeljava ali iztek.
Adriano ~ 31.05.2010 @ 08:45
Super članek.Sem pred časom poskušal izvajati burpee-je po Tabata protokolu ampak res ne moreš gledati na štoparico med izvajanjem zato sem med aktivnim delom vedno presegel 20 sekund torej je bilo intervalov manj kot 8,vadba je bila kljub temu totalno ubijalska.Zanima me,če kdo ve,če se pri nas dobiljo gymboss ali podobni merilci časa za Tabato kot vidm,da jih uporabljajo ljudje ne YouTubu.
Čičula ~ 28.09.2010 @ 01:15
http://tabata.sperker.de/index.php?nav=download&d_sub=dld_wl Merilec časa, na voljo za Win/Mac/Linux pa za telefon tudi, če seveda podpira Javo. Fajn freeware. Sam izvajam Intervalne treninge po koncu treninga KB(3xtednsko). Začel sem tudi z treningi pridobivanja MM(70-85%max obremenitve,8-12 ponovitev x 4, pa me zanima kako HIIT vpliva na pridobivanje le te. Odličen članek, keep up the good work!!
Zapiši svoje mnenje